Meillä kaikilla on mikrofoni taskussamme, joten äänittäminen on helpompaa kuin koskaan! Samalla olet varmasti kuullut äänityksen, joka ei kuulosta kovin hyvältä, ja jos haluat työskennellä vakavasti äänityksen ja äänen toiston parissa, oikeat työkalut ovat tärkeitä.

Olemassa on lukemattomia mikrofoneja! Erilaisia tyyppejä, merkkejä, malleja ja paljon muuta. Tässä oppaassa annamme sinulle yleiskuvan siitä, mitä etsiä, kun tarvitset hyvän mikrofonin podcastiin, live-esiintymiseen, kotistudioon tai mihin tahansa muuhun tarkoitukseen.

Johdanto

Saadaksesi parhaan äänen äänityksellesi on erittäin tärkeää tietää, mihin eri mikrofonit sopivat - jos yrität ruuvata ruuvia vasaralla, koet paljon turhautumista siitä, miksi tulos ei ole sellainen kuin haluat. Ollaksesi kunnolla varustautunut, aloitamme nopealla katsauksella joihinkin termeihin, joita kohtaat ostaessasi mikrofoneja. Onneksi sinun ei tarvitse muistaa niitä kaikkia - sinun tarvitsee vain oppia tuntemaan tärkeimmät!

Aloitamme keskustelemalla mikrofonityypeistä - jos tiedät vain, mikä kondensaattorimikrofoni ja dynaaminen mikrofoni sopivat hyvin, voit ratkaista paljon tehtäviä! Puhuessamme tyypeistä mainitsemme myös tallennuskarakteristiikat. Mikrofonin karakteristiikka kertoo, millaisessa kuviossa mikrofoni havaitsee äänen. Se voi olla esimerkiksi kaukaa, 360 astetta tai kapealla alueella suoraan mikrofonin edessä - ja yleisimmät ovat kardioidi ja supernierokarakteristiikat.

Mikrofonityypit

Dynaaminen vai kondensaattorimikrofoni?

Nämä ovat kaikkein yleisimpiä mikrofonityyppejä - ja ne ovat hyvin erilaisia! Tässä osiossa käsittelemme käytännön eroja, ja niille, jotka ovat kiinnostuneita enemmän teknisistä yksityiskohdista, käsittelemme tekniikkaa lopussa artikkelia.
Hyvin yksinkertainen selitys erolle on, että dynaaminen mikrofoni havaitsee äänen läheltä - asiat kauempana tulevat nopeasti epäselviksi ja ohuiksi äänessä. Ne ovat hyviä lähelle suuntautuneelle äänelle. Ajattele radiotaajuista ääntä ja laulua live-konsertissa. Kondensaattori puolestaan havaitsee paljon enemmän ääntä ympäristöstä. Se on sekä hyvä että huono asia, koska joskus taustalla on asioita, joita ei haluta havaitsevan (esimerkiksi näppäimistön naksahdukset, rumpusetti lavalla tai huoneen kaikuava ääni).

Lisäksi on suuria eroja siinä taajuusalueessa, jota kumpikin mikrofonityyppi havaitsee. Se tarkoittaa sitä, miten matalia ja korkeita taajuuksia ne voivat havaita - mikrofoni, jolla on kapeampi taajuusalue, ei välttämättä pysty toistamaan esimerkiksi syvintä bassoa bassorummusta tai osaa niistä yläsävelistä, jotka antavat laululle ilmaa ja dynamiikkaa - mutta se ei aina ole tarpeen! Useimmat dynaamiset mikrofonit havaitsevat pääasiassa ääntä välillä 50Hz ja 15 000Hz (mutta se ei ole vain puhdasta rajaa!), kun taas kondensaattorit havaitsevat jopa 20 000Hz saakka. Ne ovat tietysti vain numeroita, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että kondensaattorimikrofoni antaa paljon enemmän "ilmaa" korkeissa äänissä - niin kauan kuin ei saada ei-toivottua taustakohinaa mukaan. On kuitenkin myös dynaamisia mikrofoneja, jotka havaitsevat jopa 20 kHz - suosituin niistä on ehkä Shure SM7B, johon saattaa törmätä - ja laajennettu taajuusalue on itse asiassa yksi syy siihen, miksi se on niin suosittu.
 

Lavalla ja studiossa

Dynaamisia mikrofoneja on aina käytetty live-esityksissä. Ne ovat suoria ja havaitsevat pääasiassa äänen suoraan mikrofonin edessä, mikä on äärimmäisen tärkeää lavalla, jossa on paljon ääntä. Dynaamisia mikrofoneja käytetään kuitenkin myös musiikkistudioissa sekä instrumenttimikrofoneina että laulumikrofoneina. Mainitsimme klassikon Shure SM7B, mutta on muitakin, kuten <p>Radio- ja podcast-studioissa dynaamiset mikrofonit ovat yleisimpiä. Aina DR:stä Joe Roganiin käytetään SM7B-mikrofoneja, ja yleensä " radiosaundia="">

<p>Radio- ja podcast-studioissa dynaamiset mikrofonit ovat yleisimpiä. Aina DR:stä Joe Roganiin käytetään SM7B-mikrofoneja, ja yleensä " radiosaundia="">Toisaalta kondensaattorimikrofonit ovat yleisimpiä musiikkistudioissa, mutta niitä käytetään tietysti myös live-konserteissa! Niitä käytetään yleisimmin rumpusettien overhead-mikrofoneina, mutta monet laulajat käyttävät myös erityisiä kädessä pidettäviä kondensaattorimikrofoneja saadakseen studiolaadun äänen lavalla. Suosittuja malleja ovat esimerkiksi Shure KSM9 ja DPA d:facto.
 

Lavalier- vai headset-mikrofoni?

Lavalier-mikrofonit/nappimikrofonit ja headsetit eivät ole mikrofonityyppejä sinänsä - ne ovat pikemminkin tapa kiinnittää pieniä mikrofoneja, jotta ne voidaan käyttää käsi vapaana tai huomaamattomasti vaatteessa. Ne ovat lähes aina pieniä kondensaattorimikrofoneja, joilla on ympärisäteilevä ominaisuus. Niitä käytetään usein langattomien järjestelmien kanssa, jotta voi liikkua vapaasti lavalla tai TV-setissä.

Headsetit ovat hyvin yleisiä puhujille tai esityksissä livenä. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä, missä seisot, mutta samalla voi olla vaikeaa saada lähelle puhetta kuin dynaamisella kädessä pidettävällä mikrofonilla.
Lavalier-mikrofonia, jota kutsutaan myös nappimikrofoniksi, käytetään eniten videokuvaamisessa, missä halutaan usein hyvin huomaamaton mikrofoni. Koska ne ovat kauempana suusta kuin headsetissä, ne eivät sovellu erityisen hyvin live-käyttöön. Voit helposti saada palautetta - korkean vinkuvan äänen, joka syntyy, kun mikrofoni ottaa vahvistetun äänen niin voimakkaasti, että ääni alkaa kiertää. Palautetta ei esiinny ongelmana videokuvauksessa, koska siinä ei toisteta ääntä huoneen kaiuttimesta - se vain tallennetaan ja käsitellään jälkikäteen.
 

USB-mikrofonit - suoraan tietokoneeseen

Viime vuosina USB-mikrofonit ovat tulleet erittäin suosituiksi. USB-mikrofoni on joko dynaaminen tai kondensaattorimikrofoni, mutta siinä on pieni ääniliitäntä sisäänrakennettuna, jotta voit liittää sen suoraan tietokoneeseesi ilman ulkoista äänikorttia.
Se on äärimmäisen kätevää ja helppoa, jos tarvitset vain yhden mikrofonin. Monilla USB-mikrofoneilla on myös kuulokeliitäntä, jotta voit seurata mikrofonin ääntä ja kuunnella tietokoneen ääntä. 

Tärkein rajoitus, jota sinun on muistettava ennen USB-mikrofonin valitsemista, on, että voit käyttää VAIN yhtä kerrallaan. Et siis voi liittää kahta USB-mikrofonia tietokoneeseesi tai esimerkiksi yhtä USB-mikrofonia ja ulkoista äänikorttia. Tämä johtuu siitä, että tietokone voi käsitellä alun perin vain yhtä ulkoista ääniliitäntää kerrallaan. Joten jos tiedät, että haluat käyttää kahta mikrofonia tulevaisuudessa, USB-mikrofonit eivät ole sinulle oikea valinta - silloin on paljon parempi käyttää ulkoista äänikorttia ja liittää siihen normaali mikrofoni.
 

Aika siirtyä langattomaan?

Langattomia mikrofoneja on hieman oma lukunsa, emmekä käsittele syvällisesti taajuuksia, synkronointia j

On myös paljon hyviä langattomia järjestelmiä videoille ja suoratoistoon. Nämä ovat lähes poikkeuksetta digitaalisia (2,4 GHz) ja suunniteltu olemaan niin helppokäyttöisiä kuin mahdollista. Monet on tarkoitettu napinreikämikrofonin tai kuulokemikrofonin käyttöön, mutta vaihtoehtoja on paljon.

Video- ja älypuhelinmikrofonit

Videoita tuotetaan enemmän kuin koskaan, ja jos olet nähnyt videon huonolla äänellä, tiedät kuinka tärkeää on hyvä äänimikrofoni! Kuten aiemmin mainittiin, on olemassa paljon hyviä langattomia ratkaisuja, jotka ovat helppokäyttöisiä ja suhteellisen edullisia.

Monia voi käyttää sekä kameran että älypuhelimen kanssa - toiset mallit on suunniteltu erityiseen käyttötarkoitukseen, kuten Lightning-liitäntä iPhonelle tai USB-C Androidille. Kun kokoat asetelmaasi, on erittäin tärkeää löytää laitteita, jotka sopivat siihen laitteeseen, jolla aiot tallentaa - useimmiten se onnistuu, mutta joskus tarvitaan yksi tai kaksi sovitinta!

Mikrofonin suuntakuvio - myös kutsuttu suuntaavuus

Mikrofonin suuntakuvio kertoo, miten ääni kerätään eri suunnista. On useita erilaisia suuntakuvioita, joita mikrofoneilla voi olla, ja jokaisella näistä on omat käyttötarkoituksensa. Ohjaamme sinua tässä läpi käytetyimmät tyypit.

 

Sydänkuvio (cardioid)

Sydänkuvio on yleisin suuntakuvio. Sydänkuvioisilla mikrofoneilla ääni kerätään pääasiassa mikrofonin edestä, kun taas se vähentää ääntä takaa ja sivuilta.

Tämä mahdollistaa äänen keskittämisen äänilähteeseen, kuten laulajaan tai musiikkisoittimeen, samalla kun taustamelua minimoidaan. Mikrofonin ominaisuudet näkyvät kaaviossa, jossa katsotaan ylhäältäpäin kuviota, ja kuvitellaan mikrofoni keskellä ja vastaanottaa ääntä etupuolelta.


 
Supernyrkki (supercardioidi)

Mikrofoni, jolla on supernyrkkiohjaus, on kapeampi versio nyre-mikrofonista. Se tarkoittaa, että se vastaanottaa ääntä mikrofonin edestä, mutta vieläkin kapeammalla alueella. Kuten kaaviosta nähdään, se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että toisin kuin nyre-mikrofonilla, se vastaanottaa pienen määrän ääntä suoraan mikrofonin takana. Tämä on esimerkiksi tärkeää muistaa, jos lavamonitoreita sijoitetaan laulajalle.

Jos mikrofoni on supernyrkkiohjattu (esim. Shure BETA58A), se vastaanottaa pienen määrän ääntä mikrofonin takana, joten tämä voi minimoida palautteen, jos laulajalla on kaksi monitoria asetettuina vinoon eteenpäin molemmille puolille.

Jos laulaja käyttää mikrofonia, jossa on nyreohjaus (esim. Shure SM58), mikrofoni ei vastaanota ääntä taaksepäin, mutta hieman enemmän sivuilta - joten tällaisessa tilanteessa yksi monitori suoraan laulajan edessä voi auttaa minimoida palautetta.


 
Hypernyrkki (hypercardioidi)

Hypernyrkki-mikrofonit ovat nyreohjauksen äärimmäinen versio. Niitä ei ole niin monta - yksi suosituimmista on Shure KSM9HS. Kuten kaaviosta nähdään, se vastaanottaa ääntä erittäin kapealla etupuolella, mutta myös hieman laajemmalla takapuolella kuin supernyrkki.

Hypernyrkkiä käytetään enimmäkseen kondensaattorimikrofoneissa, joissa on tärkeää suodattaa niin paljon taustamelua kuin mahdollista. KSM9HS:ää voidaan itse asiassa asettaa myös vähemmän yleiseen subnyrkki-ohjaukseen - se on päinvastoin hieman leveämpi kuin normaali nyreohjaus.

 

Pallomainen (omnidirectional)

Mikrofoni, jossa on pallomainen suuntamalli, vastaanottaa ääntä kaikilta suunnilta ja havaitsee siksi yhtä paljon ääntä edestä ja takaa kuin sivuilta. Tämäntyyppinen mikrofoni on ihanteellinen äänen tallentamiseen hyvän akustiikan tiloissa ja ryhmäkeskustelujen tai musiikkiesitysten tallentamiseen.


Shotgun

Shotgun-mikrofonilla on erittäin kapea ja pitkä suuntautuminen, ja se on suunniteltu tallentamaan ääntä tietystä etäisyydeltä, kuten esimerkiksi elokuvanäyttelijältä elokuvan kuvauksissa. Tämäntyyppistä mikrofonia voidaan suunnata hyvin tarkasti ja sitä käytetään usein ympäristöissä, joissa on paljon taustamelua, koska se voi suodattaa ei-toivottua ääntä pois.
 
 
Kaksi suuntaa (figure-eight)

Mikrofoni, jolla on kaksi-suuntainen suuntakuvio, rekisteröi ääntä yhtä paljon sekä edestä että takaa, mutta vähentää ääntä sivuilta.
Joillakin mikrofoneilla on vain yksi tallennuskuvio, mutta on myös paljon mikrofoneja, joissa voi vaihtaa ominaisuuksia. Tämä pätee yleensä kondensaattorimikrofoneihin, ja voit tarkistaa ominaisuudet englanninkielisellä termillä "polar pattern".

Jos sinulla on mikrofoni, jossa on useita tallennuskuvioita - tai kaksi erilaista kuvioita omaavaa mikrofonia - voi olla todella hyödyllistä kokeilla äänilähdettä ja nähdä, mitä tapahtuu, kun vaihdat ominaisuuksia.

 

Mikrofoni valintaopas

Striimausmikrofonit

Hyvä striimausmikrofoni tulisi toistaa ääntä selkeästi ja luonnollisesti ja minimoida ei-toivottua taustamelua, kuten näppäimistön naputukset, hiiren napsautukset ja esimerkiksi tuulettimen melu.

On olemassa useita mikrofonityyppejä, jotka voivat sopia striimaukseen, mukaan lukien USB-mikrofonit ja dynaamiset mikrofonit. USB-mikrofonit ovat suosittu valinta striimaukseen, koska ne ovat helppoja käyttää - kuten aiemmin mainittiin, voit kuitenkin käyttää vain yhtä USB-mikrofonia kerrallaan.

Joitakin suosittuja valintoja striimausmikrofoneiksi ovat muun muassa Blue Yeti (USB, kondensaattori), Audio-Technica AT2020USB+ (USB, kondensaattori), RØDE NT-USB (USB, kondensaattori), Samson q2u (USB/analoginen, dynaaminen) sekä Shure SM7B ja MV7 (dynaaminen, vastaavasti analoginen ja USB/analoginen). Nämä mikrofonit tarjoavat korkealaatuista ääntä ja ovat suosittuja striimaajien keskuudessa ympäri maailman.

Muista myös harkita, tarvitsetko lisävarusteita, kuten mikrofonitelineen tai pop-suodattimen, parhaan tallennuksen saamiseksi.
 

Vokaalien tallentaminen

Vokaalien tallentaminen on yksi suurimmista aiheista ja jotain, johon voit paneutua koko elämäsi ajan. Voit saada fantastisia tuloksia sekä dynaamisilla että kondensaattorimikrofoneilla. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos sinulla ei ole hyvää akustiikkaa huoneessa, dynaaminen mikrofoni on paljon helpompi työskennellä, koska se ei kerää yhtä paljon ääntä kuin kondensaattorimikrofoni. Kuitenkin kondensaattorimikrofoneilla on syynsä olla yleisimpiä ammattistudioissa vokaalien tallentamiseen - ja jos huoneesi kuulostaa järkevältä, voit tehdä upeita vokaalitallenteita kondensaattorilla.

Muista hankkia oikeat tarvikkeet - hyvä teline, joka voi pitää mikrofonin ja pop-suodattimen, on aina hyvä olla studiolla!
Joitakin suosittuja vokalimikrofoneja ovat Shure SM7B, Audio-Technica AT2020, RØDE NT1-A, AKG C214 ja sE Electronics X1A.
 

Musiikki-instrumenttien tallentaminen

Kun valitset mikrofonin musiikki-instrumenttien tallentamiseen, valinta riippuu suuresti instrumentin tyypistä ja halutusta äänestä. On monia erilaisia mikrofonityyppejä, joita voidaan käyttää musiikki-instrumenttien tallentamiseen, ja valinta riippuu suuresti henkilökohtaisista mieltymyksistäsi ja budjetistasi.

Tässä on joitakin esimerkkejä

Päätelmä

Mikrofonit ovat tärkeä työkalu äänen tallentamisessa, ja on olemassa laaja valikoima erilaisia mikrofonityyppejä, joilla kullakin on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Oikean mikrofonin valinta riippuu tallennuksen tarkoituksesta, ja on tärkeää valita mikrofoni, joka sopii haluttuun ääneen ja budjettiin.

Mikrofonia valittaessa on myös harkittava mikrofonin sijoitusta ja tekniikoita parhaan mahdollisen äänen saavuttamiseksi. Olipa kyseessä sitten laulujen, musiikki-instrumenttien, live-esitysten, suoratoiston tai podcastin tallennus, oikean mikrofonin valinta vaikuttaa suuresti äänenlaatuun!

Toivomme, että olet saanut hyvät valmiudet valita juuri oikean mikrofonin tarkoitukseesi. Täällä SoundStoreXL:ssä löydät aina laajan valikoiman mikrofoneja alan arvostetuilta merkeiltä. Jos sinulla on lisää kysyttävää, älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme, olipa kyseessä sitten studio, teatteri, videon tuotanto, live-käyttö tai muut asiat.
 

BONUS - nörttiosasto!

Tässä lopuksi pieni bonusosasto, jossa puhumme erilaisten mikrofonityyppien teknisemmistä näkökohdista.

Dynaamiset mikrofonit

Dynaaminen mikrofoni koostuu pääasiassa kalvosta, kelasta ja magneetista. Kalvo on yleensä valmistettu ohuesta metallista, ja kun ääniaallot osuvat kalvoon, se värähtelee äänenvoimakkuuden mukaisesti. Kelan kierrokset ovat kietoutuneet kalvon ympärille ja ne ovat kytkettyinä piiriin. Kun kalvo värähtelee, kela liikkuu myös luoden sähkövirtaa piiriin.

Mikrofonin tuottama sähkövirta vastaa kalvolle osuvaa äänenvoimakkuutta ja luo sähköisen signaalin. Tämä sähköinen signaali voidaan sitten vahvistaa ja tallentaa laitteeseen kuten sekoittimeen tai ääninauhuriin.
Dynaamiset mikrofonit tunnetaan kestävyydestään ja iskunkestävyydestään, ja ne ovat siksi suosittuja live-muusikoiden ja instrumenttien tallennuksessa, joissa voi esiintyä korkeita äänitasoja. Niillä on myös etuna, että ne eivät vaadi ulkoista virtalähdettä tai paristoa, koska ne käyttävät yksinomaan elektromagneettista teknologiaa virran tuottamiseen.

Sen suunnittelun ja elektromagneettisen teknologian vuoksi dynaamiset mikrofonit ovat myös vähemmän herkkiä korkeille taajuuksille ja niillä on yleensä rajoitetumpi taajuusvaste verrattuna muihin mikrofonityyppeihin, kuten kondensaattorimikrofoneihin. Siitä huolimatta dynaamiset mikrofonit ovat edelleen erittäin suosittuja monenlaisissa järjestelmissä, koska ne tunnetaan luotettavasta ja kestävästä suorituskyvystä vuosien ajan.
 

Kondensaattorimikrofonit

Kondensaattorimikrofonit ovat mikrofonityyppi, joka käyttää kondensaattoria muuttamaan ääniaallot sähköiseksi signaaliksi. Ne ovat tunnettuja erittäin herkkyydestään ja tarkkuudestaan, mikä tekee niistä sopivia tallentamaan ääniä korkealla yksityiskohtatasolla ja alhaisella melutasolla.
 
Kondensaattorimikrofoni koostuu yleensä ohuesta kalvosta, takalevystä ja elektreestä, joka toimii yhtenä kondensaattorin puolena. Kun ääniaallot osuvat kalvoon, se liikkuu edestakaisin äänen tahtiin. Tämä muuttaa etäisyyttä kalvon ja takalevyn välillä, ja koska kondensaattori reagoi näihin värähtelyihin, etäisyys elektreen ja takalevyyn muuttuu, luoden sähköisen signaalin, joka vastaa ääniaaltoja, kuten esimerkiksi ääntä, jonka ihminen tuottaa.
 
Sähköisen signaalin vahvistamiseksi ja tallentamiseksi kondensaattorimikrofonit vaativat ulkoisen virtalähteen, yleensä pariston tai phantom power -vahvistimen, joka toimittaa jatkuvan virran mikrofonille. Tämä tarkoittaa, että kondensaattorimikrofonit ovat herkempiä kuin dynaamiset mikrofonit ja niillä on laajempi taajuusvaste. Phantom poweria löytyy usein monista äänikorteista tai mikseristä ja sitä voidaan aktivoida napin painalluksella, mikä tekee sen liittämisestä helppoa.
 
Kondensaattorimikrofoneja on eri kokoisia ja muotoisia, mukaan lukien suurikalvomikrofonit, jotka on suunniteltu tallentamaan laulua ja akustisia instrumentteja, ja pienikalvomikrofonit, jotka sopivat paremmin korkeiden taajuuksien tallentamiseen, kuten esimerkiksi symbaalit ja akustiset kitarat.
 
Kondensaattorimikrofoneja käytetään usein äänitysstudioissa ja musiikin tallentamiseen, koska ne tarjoavat yksityiskohtaisemman äänentoiston kuin dynaamiset mikrofonit. Ne ovat myös suosittuja podcasteissa, suoratoistoissa ja videoiden tuotannossa, koska ne voivat tallentaa ääniä suurella tarkkuudella ja selkeydellä.


Nauhamikrofonit

Nauhamikrofonit ovat mikrofonityyppi, joka käyttää elektromagneettista teknologiaa muuttamaan ääniaallot sähköiseksi signaaliksi. Ne ovat tunnettuja lämpimästä ja luonnollisesta äänestään, ja ne sopivat laulun, kitaravahvistimien ja muiden äänilähteiden tallentamiseen, jotka vaativat luonnollista ja orgaanista ääntä.
 
Nauhamikrofoni koostuu yleensä ohuesta metallinauhasta, joka sijoitetaan kahden magneetin väliin. Kun ääniaallot osuvat metallinauhaan, se värisee äänen tahtiin. Tämä värähtely luo sähkövirran metallinauhaan, joka voidaan vahvistaa ja tallentaa laitteelle.
 
Nauhamikrofonit ovat tunnettuja ominaisesta äänestään, joka johtuu niiden rakenteesta ja elektromagneettisesta teknologiasta. Koska nauhamikrofonit ovat erittäin herkkiä äänelle, joka liikkuu vaakasuunnassa, niillä on taipumus tarjota luonnollinen ylärekisterin suodatus, joka poistaa matalataajuisen melun ja kaikumisen. Tämä auttaa antamaan nauhamikrofoneille niiden lämpimän ja luonnollisen äänen, joka usein mielletään halutuksi lauluäänitteissä ja kitaravahvistimissa.
 
Nauhamikrofonit vaativat yleensä suuremman vahvistuksen kuin muut mikrofonityypit, ja ne ovat siten herkempiä melulle ja häiriöille. Ne ovat myös alttiimpia iskuille ja tärinälle, ja ne vaativat usein varovaista käsittelyä ja säilytystä.
 
Nauhamikrofonit ovat edelleen suosittuja ääni-insinöörien ja muusikoiden keskuudessa niiden lämpimän ja luonnollisen äänen vuoksi. Niitä käytetään usein äänitysstudioissa ja musiikin tallentamiseen, missä orgaaninen ja luonnollinen ääni on haluttu ominaisuus. Niitä käytetään myös radiossa ja podcast-tuotannoissa, koska ne voivat tarjota pehmeän ja lämpimän äänen, joka on miellyttävä kuulijoille.